Vietnam en Cambodja - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van bente sluyter - WaarBenJij.nu Vietnam en Cambodja - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van bente sluyter - WaarBenJij.nu

Vietnam en Cambodja

Blijf op de hoogte en volg bente

06 November 2016 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Oke poging 2, nadat mijn eerste hele verhaal niet opgeslagen is zit ik hier op het vliegveld van Sydney nu als een frust alles opnieuw te typen.
De afgelopen 2.5 week zijn bizar snel gegaan met de oudjes die ik een aantal uur geleden uitgezwaaid heb op bangkok airport. De wegen zijn weer gescheiden, zij gaan lekker terug naar de dierentuin in Frankrijk en ik vervolg mijn reis richting Oceanië met als first stop: Nieuw Zeeland:) Maar eerst terug naar Vietnam met mams en paps. Hoi An, de stad die bekend staat om zijn lampionnen en lantaarns die de stad elke avond kleurrijk verlichten. En de stad die bekend staat om de kledingmakers die alle kleding kunnen maken op maat en precies hoe jij wilt (paps heeft het geweten; jurkjes, broekpakken en schoenen werden op maat gemaakt voor 'de meisjes' hihi).
Ook hebben we een fietstocht gedaan, want dat kan bij Hollanders natuurlijk niet ontbreken. Echter waren wij het na 1.5 uur helemaal zat en hebben de helft van de tour overgeslagen, het kwam namelijk met bakken uit de lucht dus zaten wij echt als verzopen katjes maar door te trappen.. mams donderde nog bijna het rijstveld in omdat het modderige weggetjes waren waardoor de maat vol was: lekker terug naar het hotel om te relaxen en dan een leuk tentje uitzoeken om te eten. Dat leuke tentje hebben we gevonden en hebben we nog drie keer bij gegeten (we hadden ook drie dagen daar dus moet je nagaan;). Paps en ik daagden de locals uit voor een potje tafelvoetbal, over de uitslag zeggen we niks. Laten we het erop houden dat we nog niet op elkaar ingespeeld waren én die tafelvoetbaltafels ééécht heel anders zijn dan in Europa (uhu 0-10 uhu). Ook hebben we een kookcursus gedaan waarbij je 4 typisch Vietnamese gerechten ging bereiden. En het leukste daarvan; je mocht het allemaal nog zelf opsnacken ook #tonnetjerond. Na Hoi An zijn we gevlogen naar de hoofdstad van Vietnam: Saigon aka Ho Chi Min City! Hier hebben we een tour gedaan naar de oorlogstunnels wat een leuke impressie gaf over hoe het er daar destijds aantoe ging. De gids was erg enthousiast en eiste volledige aandacht anders zou je er niks van begrijpen. Moeders had het zwaar te verduren ' YOU UNDERSTAND', ' DON'T LOOK OUT THE WINDOW OTHERWISE YOU DON'T UNDERSTAND IT', gelukkig zaten paps en ik strategisch achter twee aussies waardoor de gids niet kon zien dat wij natuurlijk allang niet meer luisterden naar zijn iets te uitgebreide verhalen. Maar voor de details moet je moeders appen want die heeft niet meer uit het raam durven kijken de hele rit (en ja ze is weer bereikbaar over de app, der telefoon ligt op der te wachten in Lorgues). YOU UNDERSTAND? Yes sir, loud and clear! Vanuit Saigon zijn we de Mekong river opgegaan met verschillende bootjes en hebben we oa floating villages, floating markten en heul veul groentes leren kennen (de gids was een overduidelijke groente en fruit fanaat.. Ook hier, voor details over de groenten moet je bij moeders zijn!) uiteindelijk zijn we met een speedboat naar de hoofdstad van Cambodja gereisd: Phnom Penn. Hier hebben we, wat mij betreft, de meest indrukwekkende tour gedaan, namelijk naar de killing fields en de S21 prison. In Cambodja is namelijk niet zo lang geleden een grote oorlog geweest waarbij bijna 50(!!)% van de bevolking vermoord is. Op de killing field die wij bezochten zijn 30.000 mensen vermoord in een korte tijd, kinderen werden tegen bomen aangesmeten tot ze dood waren, baby's werden de lucht in gegooid en als een soort kleiduifschieten afgeschoten en hele families werden neergeslagen (kogels waren namelijk te duur dus werden de schedels maar ingeslagen). Als je daar loopt krijg je over je hele lichaam kippenvel, overal moet je uitkijken dat je niet op botresten of kleding van overledene gaat staan die door de regen langzaam naar de aardoppervlak komen. In en in triest wat er slechts 40 jaar geleden daar gebeurd is. Met nog de rillingen over ons lichaam zijn we daarna nog wat dingen gaan bezichtigen en vervolgens lekker aan het zwembad gelegen in het zonnetje. De dag erna besloten we om een vlucht te nemen naar Siem Reap ipv de geplande bus zodat we een dagje langer te besteden hadden in Siem Reap. Dit was een topplan, want in Siem Reap hebben we heerlijk zon gehad waardoor mams en ik de hele dag lekker aan het zwembad hebben gelegen.
Op de laatste dag in Cambodja stond er een boottocht gepland waarbij we krokodillen, floated steden en nog veel meer zouden zien. Deze tour ging echter iets anders dan gepland: de boot viel zowat uit elkaar, er stond een mega wind en er waren maar drie reddingsvesten voor alleeee passagiers.. doodeng waarbij paps en ik al verschillende scenario's in ons hoofd hadden om te overleven als de boot zou zinken (mobiel boven water houden en de jongens bellen, naar die ene boom daar zwemmen en wachten tot er eindelijk een bootje de woeste zee over kwam zwemmen, op een houtstuk a lande titanic blijven drijven wachtend voor hulp of gewoon accepteren dat het te laat is..) na familieberaad besloten we om de tour af te blazen en terug te gaan naar veilig land, love it!

Al me al zijn deze 2.5 week echt voorbij gevlogen! Ik vond het echt super gezellig en heel leuk om een deel van mijn reis met paps en mams te kunnen delen! Loveyou! Toch weer op een hele andere manier reizen--> luce hotels, luxe uiteten, wijntjes bij de maaltijd ipv leven op water en brood (oke oke niet overdrijven) en hele interessante geschiedenis van beide landen meegekregen:)

Ps. Dit stuk is al van een week geleden maar heb het zo druk in nieuw zeeland dat uploaden me iets teveel tijd kostte hihi. Van de week mijn eerste nieuw zeeland verhaal!! Aanradertje want ook dat land is echt amaazing! Xxx

Pps. Foto's uploaden lukt niet, die houden jullie nog tegoed!

• 06 November 2016 - 09:55

Pap:

Wij vonden het ook super , fijne reis verder schatje x

• 13 November 2016 - 17:26

Sabine Van Vliet-Sluijter:

Hi Bente, leuke reisverhalen van vader en dochter: wie heeft het van wie? Wat hebben jullie met zijn drieen een hoop gezien en gedaan. Super bijzondere ervaring hoor. Ben benieuwd naar je volgende up-date. Hier herfstachtig en koud en alles staat in het teken van de aankomst van Sinterklaas en de discussie over zwarte en/of blanke pieten en iedereen in Nederland heeft natuurlijk een mening over het aangebroken Trump-tijdperk

• 15 November 2016 - 16:37

Juul M: